Direct naar inhoud
Fietsersbond Parkstad

Verslag ledenvergadering 2023

Verslag ledenvergadering dinsdag 20 juni 2023, 19:30. Café Pelt, Pancratiusplein 46, Heerlen – centrum

 

Aanwezig de bestuursleden Gerard Popelier (penningmeester), Hans Jager, Ab Mulder (verslag), Amalie v Stekelenburg, Jan Zeegers, Will Zeedzen, Dirk Smulders, Harrie Winteraeken (vz) en 7 leden.

 

Afmeldingen: 10 leden.

1. Opening: om zes minuten over half acht opende voorzitter Harrie Winteraeken de vergadering, die door 15 leden/bestuursleden werd bijgewoond.

2. Mededelingen. We hebben meer leden dan ooit, maar we hebben ook een paar (voormalige) gemeenten erbij gekregen, namelijk Simpelveld (eerst bij de afdeling Maastricht en Mergelland) en Schinnen (voorheen afdeling Westelijke Mijnstreek).
Iedereen stelt zich kort voor. (De verslaggever stelt vast dat hoewel er veel leden aanwezig zijn, er toch maar twee nog niet grijs zijn. Dat zou wel een actiepunt mogen zijn. Dit landelijke fenomeen verklaart waarschijnlijk ook waarom er zoals de vz meldt betrekkelijk weinig echt actieve afdelingen in Limburg meer zijn. Naast Parkstad alleen Maastricht.) Ab Mulder merkt aan het einde van de vergadering op dat de activiteit van afdeling Parkstad Limburg vooral te danken is aan de ongebreidelde inzet en het enthousiasme van de voorzitter, al vanaf 1990.

3. De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

4. Verkiezing Bestuur.

· De zittende bestuursleden Hans Jager, Ab Mulder, Gerard Popelier (penningmeester), Harrie Winteraeken (voorzitter en interim-secretaris) en Will Zeedzen stellen zich herkiesbaar (tot verrassing van henzelf, en ze worden nog herkozen ook!)

· Amalie van Stekelenburg, Dirk Smulders en Jan Zeegers zijn kandidaat-lid voor het bestuur. Zij zijn overigens al een poos actief in het bestuur. Van alle drie wordt de verkiezing bevestigd door de leden.

· De functie van secretaris is nog steeds vacant en er blijkt helaas niemand spontaan bereid die taak op zich te nemen.

5. Vaststellen Jaarverslag 2019 – juni 2023.
Will verbaast zich erover wat er de afgelopen jaren allemaal toch nog gebeurd is, ondanks corona. En het was nog maar een selectie merkt de vz op.
Bij de bladzijgewijze behandeling wordt een groot aantal opmerkingen gemaakt, die de verslaglegger wegens de overzichtelijkheid bij punt 8 neerzet, omdat ze betrekking hebben op nieuwe of nog actuele actiepunten, en daarom minder in het verslag van het verleden thuis lijken te horen (arbitrair natuurlijk). Er wordt eigenlijk alleen een tikfout gemeld.

Het verslag werd goedgekeurd en de vz werd bedankt voor zijn inspanningen.

6. Project Doortrappen.
Dirk heeft hierover een PowerPoint-presentatie. Dit project is overgewaaid uit het noorden van het land en de bedoeling ervan is, om oudere mensen aan het bewegen te krijgen, vaak voor het eerst op een E-bike. Vorig jaar werden al een paar ritten gereden, die eigenlijk pilots waren. Dit jaar is het allemaal veel meer voorbereid. Alle routes zijn door Dirk voorgereden, om niet onverwachts door obstakels te worden verrast. Het rijden van knooppuntenroutes is in Parkstad niet zo makkelijk als elders, omdat er grote gaten in zitten of je kruist de alom aanwezige infrastructuur wel heel vaak. Dan is doortrappen met een groep heel lastig. De routes zijn door Raymond Oostwegel uit Maastricht uitgezet en door Dirk aangepast tot rijdbare routes.
Er is de betreffende gemeenten blijkbaar veel aan gelegen om mensen op de fiets te krijgen. De twee routes in Heerlen begonnen met koffie met gebak, een uitgebreide veiligheidsinstructie en een rijvaardigheidstest, gevolgd door een lunch en de route. Een fietsenmaker gaf een demo en instructie over een fietshelm, Dirk voerde ook nog allerlei kleine reparaties uit en plaatste enkele spiegels.
De fietsersbond had de route uitgezet, maar de gemeente moest de mensen activeren. Dat ging in Landgraaf mis, maar in Heerlen waren de groepen vol.
Dirk is met deze actie (met ondersteuning van Jan) dus bezig geweest met iets anders dan het overleg met gemeenten: actie. Maar de route om Vaals gaat hem daarvoor net wat te ver.
Informatie is te vinden op HeelHeerlenBeweegt.nl/doortrappen. Er is ook een nieuwsbrief.

7. Suggesties en voorstellen van de leden.
Gezien de opmerkingen die hier werden gemaakt, schuif ik de meeste ook door naar punt 8, zodat ze gesorteerd per gemeente komen te staan.
Harrie meldt dat je problemen met de bestrating, onderhoud, snoeien etc. het beste direct aan de betreffende gemeente kunt doorgeven via hun website. Petra meldt dat je dat ook kunt doen via de ‘Buiten-beter-app’.
Harry Simons vindt dat heggen en andere begroeiing het uitzicht vaak belemmeren. Vooral vanuit de auto, omdat je dan laag zit. Hier geldt dat gemeenten vaak snel reageren als een automobilist meldt dat er gevaarlijke situaties ontstaan voor fietsers.

8. Overleggen en knelpunten in de diverse gemeenten.
‘Velo-city’: Parkstadbreed wordt dit uitgerold. Je kunt een E-bike voor een half uur huren. Een OV-fiets (zonder versnellingen!) is in de heuvels niet erg aangenaam. Ook in Brunssum en Schinveld zijn al fietsen ‘gevonden’. Het gaat zelfs over de grens tot in Aken. In Duitsland is een helm verplicht, maar die moet je wel zelf meenemen. Het gebruik in aantallen valt overigens reuze mee.
Heerlen:
– Hoe staat het met de (voormalige) fietsenstalling onder het Van Grunsvenplein? Dit wordt aan de gemeente gevraagd.
– Terlindenweg: deze wordt door Petra, oprijdend, als onveilig ervaren: te smal voor fietsers. Vooral in donker voel je je ongezien. Hier is in het verleden al eens aandacht voor gevraagd, maar ook hier kunnen we de gemeente vragen om hier verbetering in aan te brengen.
Kerkrade/Landgraaf: Tunnelweg achterstallig onderhoud. Wordt aan de gemeente(n) gevraagd.
Brunssum:
– Het verkeerslicht op het Bodemplein is zo archaïsch dat daar weinig aan kan worden verbeterd. Vergeten te melden: we hebben al concepttekeningen gezien van een nieuwe situatie met 2 rotondes, maar het wachten is op geld.
– Bij de kruising van de Dorpstraat met de Schinvelderstraat moet de links afslaande fietser 2 keer wachten, waardoor die gevaarlijk oversteekt. Moet de fietser op de parallelweg zijn, dan is hier geen oplossing voor. Dit bij de gemeente aankaarten.
– Hoogenboschweg: op het voormalige Erkens-terrein worden woningen gebouwd en er is een schutting verschenen, waardoor het voetpad daar is verdwenen. Dit levert vervelende situaties op. Waarom is dit gebeurd? Dit wordt aan de gemeente gevraagd.
– Jonker v Weerststraat/Schinvelderstraat: de bosjes op de hoek verhinderen automobilisten vrije uitkijk naar links op het fietspad. De gemeente vragen om dit met snoeien op te lossen.
Beekdaelen:
– Bij Stelrad is een gevaarlijke aansluiting voor fietsers op de Parkstadroute (oversteek Kathagen). Bovendien maken motorrijders soms gebruik van het fietspad en de tunnel onder de Buitenring om de omweg naar Nuth te vermijden. Heel gevaarlijk: dus beter handhaven!
Voerendaal:
De aansluiting van het nieuwe fietspad op de T-splitsing Vrakelbergerweg/Mingersborg is gevaarlijk en onlogisch voor fietsers. Er is zelfs geen ‘rugdekking’. En er is een ‘hopeloze’ voorrangsregeling. De gemeente wordt gevraagd dit te verbeteren.

9. Wat verder nog ter tafel komt en rondvraag.
Dirk benadrukt dat er niet alleen vergaderingen met gemeentebesturen zijn. Hij hoopt binnenkort tijd te hebben voor een websitepagina van de FB voor onze afdeling.
Amalie meldt dat er een succesvol project is om fietsen te doneren om ze een 2e leven te kunnen geven.
Petra was blij dat ze er vanavond bij was.
Harrie wijst voor informatie op PsL: http://fietsersbondpsl.blogspot.nl en op onze facebook pagina.

Harrie sluit de bijeenkomst om iets over half tien en dankt ieder voor de bijdrage.

Voor degenen die nog even na willen praten is er gelegenheid om een drankje te drinken. De verslaggever had een lange dag en spoedt zich naar zijn auto (omdat onweer was afgegeven) en het nu inderdaad begint te regenen. Helaas lang niet genoeg, de natuur is erg droog.