De aanleg van een fietssnelweg die Heerlen, Kerkrade, Aken en Herzogenrath verbindt komt steeds dichterbij. De euregionale verbinding moet een alternatief worden voor de auto of het openbaar vervoer.
Het gaat om een route die op Duits grondgebied een goede 15 kilometer lang is. De route vanuit Aken voert naar Herzogenrath, maar zou aftakkingen naar Kerkrade (via Bleijerheide) en Heerlen (via Locht en Heerlerbaan) moeten krijgen.
Volgens de gemeente Aken wordt het een hoogwaardige verbinding met een goede infrastructuur. Dat moet ervoor zorgen dat met zo min mogelijk obstakels (stoplichten en dergelijke) en op hogere snelheid (elektrische fiets) op de fietssnelweg kan worden gereden. Dagelijks zouden zo’n 22.000 fietsers van de route gebruik kunnen maken.
Het project is in handen van de staat Noordrijn-Westfalen, maar die werkt innig samen met de stadsregio Aken en de gemeenten Aken en Herzogenrath. De staat noemt de fietssnelweg een belangrijke bouwsteen voor de regio. Rond het Duitse deel van de verbinding wonen 150.000 mensen en vinden 80.000 inwoners werk.
Noordrijn-Westfalen (NRW) wil het aantal fietsers in de staat aanzienlijk verhogen. Het verbeteren van de infrastructuur is volgens NRW een van de manieren om dat te bereiken. Bijkomend voordeel is dat er minder schadelijke uitstoot door gemotoriseerd verkeer zal zijn.
Door veranderde wetgeving stokte het project, maar het zit nu in een beslissende fase. Sinds begin dit jaar wordt gesproken met (lokale) autoriteiten, verkeersorganisaties, boeren en andere grondbezitters. Ook staan meerdere informatieavonden op het programma.